👈 Gå tillbaka

Arla foods

Kor ute på evigt gröna ängar. Sedan 1995 har Arla producerat reklam under namnet Bregottfabriken som har porträtterat kor som lever liv som skämtsamt ska påminna om människoliknande aktiviteter med namn som ”Distansarbete i Bregottfabriken” och ”Klassfoto i Bregottfabriken”. Men bakom de söta reklaminslagen ligger en bister verklighet. Fastkedjning, månad efter månad på hårda betonggolv, juverinflammation, krossade familjeband och dödande av unga friska djur. Dessa och andra typer av övergrepp är något som sällan når allmänheten. Annorlunda blev det dock när i januari 2020 Svt:s Uppdrag granskning sände ”Arlagården”1. Det blev ett av de mest sedda och delade avsnitten i Uppdrag gransknings historia. Det visade en gård där kor vadade i sin egen avföring och var gravt avmagrade. Det verkar som att Arla har känt till problematiken eftersom de vid några tillfällen upphört att ta emot mjölk därifrån, men efter en tid fortsatte mjölken att hämtas upp även om problemen kvarstod. 38 anmälningar hade skickats till Länsstyrelsen om denna gård.

Uppdrag granskning fortsatte sitt avslöjande med avsnittet ”Arlagården – fortsättningen” i maj 2020. Nu visades att inte färre än 210 svenska gårdar fick föreläggande för brott mot djurskyddslagen under ett år. I rapporterna från länsstyrelserna kan man läsa om: ”döda kalvar i ströbädden”, ”vattenkälla frusen”, ”djuren saknade vatten helt”, ”gård ej rengjord på tre år”, ”djuren utsatts för lidande som pågått en längre tid”. Det rapporterade vidare om många sjuka djur som inte fick behandling, ingen tillgång till foder och djur som låg i sin egen avföring.

Nu räckte det inte längre för Arla att komma med den slitna ursäkten att detta endast var undantag. Nu krävdes krafttag för att få tillbaka kundernas brustna förtroende. Så Arla lanserade i september förra året ett djuromsorgsprogram kallat Det nya kolivet2. Det presenterades med en betagande video på kor i förtrollande landskap i dimma. Arla satte upp flera meter höga mjölkpaket på några ställen i Sverige. ”De som köper mjölken ska veta att korna fått extra guldkant på sitt liv” sa Konrad von Otter, kategoriansvarig för mjölken hos Arla Sverige, till Göteborgsposten om det nya programmet.3

I Sverige har vi lag på att korna måste få gå ute på sommaren (2-4 månader beroende på var i landet de bor).4 Men på de Arlagårdar som innefattas i deras nya djuromsorgsprogrammet ska de få 15 extra dagar av utevistelse. Så istället för att vara instängda dygnet runt i 8-10 månader så ska de nu få två hela veckor extra i ”frihet”. En annan punkt i programmet Det nya kolivet är att ko och kalv ska få vara tillsammans i hela 12 timmar efter födseln. I naturen hade kon och kalven byggt en mycket nära känslomässig relation under diandet som skulle ha pågått i 8-11 månader. Hur bra är egentligen det här nya kolivet när det innebär att slitas från sin mamma efter 12 timmar när de borde ha fått många månader tillsammans?

Arla har faktiskt själva en lösning på problemet med lidande kor. Vi behöver inte utsätta kon för fångenskap och död för att vi ska få något riktigt gott och näringsrikt till müslin eller i kaffet. ”Jörd” heter Arlas nya växtdryck som ska komma i tre olika former. Jörd finns redan att köpa i Danmark och Storbritannien men det är fortfarande oklart när den lanseras i Sverige.5

Arla Foods är ett mejerikooperativ som ägs av 9 406 mjölkbönder i sju europeiska länder. Deras årliga omsättning är omkring 100 miljarder kronor.


  1. https://www.svt.se/nyheter/amne/Arlagården
  2. https://www.arla.se/hallbarhet/djuromsorg/nya-kolivet/
  3. https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/arlas-reklamkampanj-anm%C3%A4ld-till-konsumentverket-1.34990179
  4. https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/notkreatur/skotsel-och-stallmiljo
  5. https://www.atl.nu/arlas-havredryck-jord-kan-bli-en-storsaljare